-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41971)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16929)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13946)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7998)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2956)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2871)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2454)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2214)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1701)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1661)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25611 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

چرا همه پيامبران در سرزمينهاي عربي مبعوث شدهاند؟

اطلاع دقيقي از منطقه بعثت همه پيامبران الهي كه طبق اخبار و روايات صد و بيست و چهار هزار نفر بودهاند، در دست نيست ولي گاهي اين سؤال عنوان مي شود كه پيامبران اولوالعزم كه داراي شريعت و كتاب آسماني بودهاند، طبق صريح تواريخ از شرق ميانه برخاستند. نوح(ع) از سرزمين عراق برخاست و مركز دعوت ابراهيم(ع) عراق و شام بود و به مصر و حجاز نيز سفر كرد. موسي(ع) از مصر برخاست، سپس به فلسطين آمد.

مركز تولد و قيام و دعوت مسيح(ع) نيز شام و فلسطين بود، و پيامبر اسلام(ص) از سرزمين حجاز مبعوث گشت. آيا دليلي دارد كه آنها از اين منطقه برخاستهاند؟

در پاسخ مي توان گفت: با توجه به وضع پيدايش جامع بشري و ظهور تمدن انساني، اين مسئله جاي شگفتي نيست، زيرا مورّخان بزرگ جهان تصريح مي كند كه مشرق زمين مخصوصاً شرق ميانه گهواره تمدن انساني است و منطقهاي به نام (هلال خصيب) هلال پر بركت: اشاره به منطقهاي است كه از دره نيل شروع مي شود و تا مسير دجله و فرات و اروند رود ادامه پيدا مي كند و به صورت يك هلال بزرگ روي نقشه جغرافيا منعكس است زادگاه تمدنهاي بزرگ جهان است تمدن مصر باستان كه قديميترين تمدن شناخته شده جهان است و تمدن بابل در عراق و تمدن يمن در جنوب حجاز هم چنين تمدن ايران و شامات همه نمونه تمدنهاي معروف بشري هستند. آثار تاريخي مهمي كه دراين منطاق باقي مانده و سنگ نوشتهها شاهد گوياي اين مدعا است. قدمت تمدن انساني در اين مناطق، به هفت هزار سال يا بيشتر باز مي گردد. اين از يك سو و از سوي ديگر رابطه نزديكي ميان تمدن انساني و ظهور پيامبران بزرگ هست، زيرا انسانهاي متمدّن نياز زيادتري به آيينهاي الهي دارند تا هم قوانين حقوقي و اجتماعي را تضمين كرده جلوي تعديات و مفاسد را بگيرد و هم فطرت الهي آنها شكوفا شود. به همين دليل مي گوييم نياز بشر امروز مخصوصاً كشورهايي كه از تمدن صنعتي سهم بيشتري دارند، به مذهب از هر زماني بيشتر است. اقوام وحشي يا نيمه وحشي آمادگي زيادي براي پذيرش مذاهب ندارند و اگر مذهب را پذيرا باشند، قدرت نشر و صدور آن را ندارند، ولي هنگامي كه مذهب در مراكز تمدن آشكار شود، به سرعت از آن جا به نقاط ديگر نشر پيدا مي كند، زيرا مردم مناطق ديگر براي حل مشكلاتشان دائماً در اين مناطق رفت و آمد مي كنند. به علاوه وسايل نشر هر چه باشد در اين مراكز بيشتر است.

ممكن است گفته شود: پس چرا اسلام، بزرگترين آيين الهي از يك نقطه عقب افتاده برخاست؟

اگر درست به نقشه جغرافيا نگاه كنيم، مي بينيم اين نقطه عقب افتاده يعني مكه، در واقع مركزي بود كه در اطراف آن بقاياي پنج تمدن معروف و بزرگ وجودداشته و مكه نسبت به آنها مانند مركز دايره حساب ميشد.

در شمال تمدن روم شرقي و شامات، در شمال شرقي تمدن ايران و كلده و آشور، در جنوب تمدن يمن و در غرب تمدن مصر باستان، درست به همين دليل هنگامي كه اسلام گسترش يافت، تمام قلمرو اين تمدنهاي پنج گانه را زير سيطره خود قرار داد و همه را در خود ذوب نمود. جنبههاي مثبت هر كدام را گرفت و جنبههاي منفي را حذف كرد و مسايل مهم عقيدتي و عملي را بر آن افزود و تمدن با شكوه اسلامي در سرتاسر اين مناطق ظاهر گشت. پس با توجه به آنچه گفته شد، روشن مي شود: چرا خداوند حكيم پيامبران بزرگ خويش را از شرق ميانه مبعوث كرد و چرا مشرق زمين كانون ظهور اديان بزرگ الهي بوده است.(1)

پي نوشتها:

1. پيام قرآن، ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 7، ص 367 تا 369.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.